Inhoudsopgave:
Laadpaal verplicht bij o.a. kantoorpand
Vanaf maart 2020 gelden er voor alle gebouwen die geen woonbestemming hebben een verplichting om laadpalen te installeren.
Dit voorschrift geldt voor alle utiliteitsbouw zoals bijvoorbeeld fabrieken, scholen, winkel, garages, opslagruimtes en natuurlijk ook voor een laadpaal bij kantoorpanden.
Wanneer is laadpaal bij kantoor verplicht?
Voor al deze panden geldt dat als er meer dan 10 parkeervakken zijn, er minimaal 1 oplaadpunt voor de hele parkeergelegenheid moet worden aangelegd. Dit geldt zowel voor nieuwe gebouwen als bestaande gebouwen die een ingrijpende renovatie ondergaan. Zie voor meer informatie de website van het RVO.
Voordelen van laadpaal bij kantoorpand
Als werkgever wil je naast duurzame oplossingen bieden aan je medewerkers, ook een kostentechnisch goede oplossing voor het wagenpark. En overgaan op elektrisch voor de leaseauto’s biedt veel voordelen zoals bijvoorbeeld: geen tankkosten meer, lage bijtelling, de Milieu-investeringsaftrek (MIA) en de rente van de leasekosten is fiscaal aftrekbaar.
Vergunning nodig voor laadpunt bij kantoor?
Voor een laadpunt op eigen grond bij een kantoorpand is geen vergunning nodig. Dat geldt met nadruk alleen voor eigen grond. Voor een openbare laadpaal of een laadpaal op gemeentegrond gelden hele andere regels.
Verdere aanpassingen voor de laadpaal bij kantoor
Wat belangrijk is, is dat je door een installateur laat checken of je aanpassingen moet laten maken aan de groepenkast wat samenhangt met het soort laadpaal (1- of 3-fase) dat je laat installeren. Voor een 3-fase lader wordt namelijk gebruik gemaakt van krachtstroom (400V). Een 1-fase laadpaal maakt gebruik van gewone netstroom/een standaard stopcontact en gebruikt 230V. Aanpassingen aan de meterkast of groepenkast moeten bijna altijd gemaakt worden, omdat je de laadoplossing het beste op een aparte groep kunt aansluiten zodat je overbelasting of andere problemen voorkomt.
Aanpassingen meterkast laadpaal bedrijfspand
Je moet rekening houden met aanpassingen in de groepenkast als je een laadpaal laat plaatsen. In kantoren of bedrijfspanden is vaak al voldoende vermogen aanwezig om 3-fase te laden. Je hoeft dan geen verzwaring aan te vragen bij het energiebedrijf. Zelfs voor een snellader is bij de meeste panden voldoende vermogen aanwezig.
Het is raadzaam een nieuwe (3-fase) groep bij te plaatsen. Er moeten kabels getrokken naar de plek van de laadpaal en in sommige gevallen ook graafwerk worden verricht. Voor het plaatsen van de nieuwe groep moet je rekening houden met een tijdelijke uitschakeling van de stroom in je bedrijfspand.
Welke laadoplossing is het beste bij een bedrijfspand?
Om zoveel mogelijk mensen te kunnen bedienen is het aan te raden om te kiezen voor een laadpaal met 2 sockets van elk 11kW. Zo hoeft men geen gebruik te maken van een vaste kabel die de opties van de stekker beperkt (type 1 of 2). Omdat tegenwoordig steeds meer EV’s hogere vermogens kunnen laden, raden wij 11kW laadpunten aan zodat je het meeste uit je investering haalt.
Als je ervoor kiest om het oplaadpunt te beveiligen met pasjes en het terrein is vrij toegankelijk, dan kun je er een openbaar laadpunt van maken en zo anderen van dienst zijn. Tegelijk kun je daarmee weer iets verdienen als je medewerkers niet aanwezig zijn, bijvoorbeeld in het weekend.
Bedrijfslaadpaal plaatsen is altijd maatwerk!
Een oplaadpunt plaatsen is maatwerk als we alleen al kijken naar de aanpassingen van de groepenkast. Het is goed om een overzicht te hebben van de extra werkzaamheden zijn zoals graafwerk, bij plaatsen van een groep etc. Bespreek daarom vooraf uitgebreid met de Snellaadspecialist wat de bijkomende kosten zijn. Vraag hier direct een vrijblijvende laadpaal offerte aan.