Slim laden

Laadpalen worden steeds slimmer en je kunt een laadpaal helemaal aanpassen op jouw wensen en ideale mogelijkheden. Je kunt thuisladers slim inregelen maar ook kan je een geheel wagenpark, laadplein of meerdere laadpalen slim afstemmen zodat je alles uit je laadpaal haalt en dit ook nog eens voordelig doet.

Een slimme laadpaal valt eigenlijk tussen een snellader en een standaard lader in. Bij een bedrijf bijvoorbeeld heeft iemand de hele dag de tijd om de auto op te laden en er is een accountmanager die maar even op kantoor is tussen twee afspraken in. Je kunt het dan zo regelen dat op degene die de hele dag de tijd heeft op dat moment minder stroom naar zijn auto krijgt dan de accountmanager.

Daarnaast kan je ook het zo inregelen dat de auto pas op gaat laden als de zon gaat schijnen, zodat de stroom die gebruikt wordt alleen afkomstig is van de zonnepanelen. Dit is dan weer een voordeligere oplossing.

Laadpaal kopen - snellaadspecialist

Veel gestelde vragen

Wat is het verschil tussen een premium en een snellader?
Als je je auto op wilt laden bij een normale lader moet je daar de tijd voor nemen. Gemiddeld is een auto vol met 8 uur. De premium laders doen er 4 uur over om je auto vol te laden. Een snellader vult een accu voor 80% binnen 1 uur. Vanaf 80% wordt er i.v.m de veiligheid langzamer geladen.

Een snellader gaat tot 14 x sneller dan een standaard 1 fase lader, en 25x sneller dan aan het stopcontact.
Een snellader gaat tot 5 x sneller dan een 3-fase lader.

Is een slimme lader altijd geschikt?
Slimme laders zijn duurder in aanschaf dan een standaard lader. Maar ook goedkoper dan een snellader.

Afhankelijk van de situatie, hoeveelheid auto’s en de mogelijkheid om gasten te laten laden is een slimme een goede keuze. Door het slim aan en uitzetten van de lader is iedere auto op de juiste tijd vol is.

Leveren jullie ook alleen een slimme lader
Ja.

Je kan bij ons ook terecht voor alleen de aanschaf en plaatsing van een slimme lader. Onze specialisten zijn allemaal alround elektrotechnische bedrijven die je kunnen helpen met iedere installatie.

Voordelen van slimme laders

  • Minder ruimte nodig
  • Opladen binnen 4 uur
  • 1 lader voor 2 parkeerplaatsen
  • Ieder auto vol op tijd
  • Laden met overschot aan energie
  • Alleen laden als de zon schijnt

Slim laden opties:

Meerdere manieren van slim laden

Er zijn meerdere manieren om slim te laden. Je kunt de laadpaal op verschillende manieren programmeren en inrichten. Je hebt bijvoorbeeld dat je kunt bepalen of je oplaadt tijdens het daltarief en piektarief van het elektriciteitsnet, je kunt slim laden met zonnepanelen, Er zijn mogelijkheden om een geheel wagenpark slim te laden, je kunt werken met load balancing en inmiddels is het ook mogelijk om bidirectioneel te laden (vehicle to grid). Je auto fungeert dan ook als batterij.

Slim opladen met zonnepanelen

Als je je auto oplaadt met stroom vanuit zonnepanelen is dit natuurlijk extra voordelig. Maar het is niet altijd mogelijk om je auto op te laden met zonnestroom. Zonnestroom is in principe alleen te gebruiken als je ook stroom opwekt op hetzelfde moment. Of je moet een batterij aan je installatie hebben.

Opladen op zonnepanelen is zowel mogelijk voor particulieren en voor bedrijven. Het is zelfs mogelijk om zakelijk zonnepanelen op je eigen huis te plaatsen.

Met een slimme laadpaal kan je bijvoorbeeld op de zaak het zo regelen dat er pas vanaf een bepaald tijdstip kan worden geladen, dus het tijdstip waarop de zonnepanelen gaan werken. Dit kan veel energie en kosten besparen.

Bidirectioneel laden

Met bidirectioneel laden (Vehicle to Grid) kan een elektrische auto met duurzame energie volgeladen worden door middel van zonnepanelen. Als er bijvoorbeeld weinig elektriciteit beschikbaar is tijdens pieken in het energienet, kan deze opgeslagen energie ontladen worden, waardoor je elektrische auto alsnog volledig opgeladen kan worden. Hiervoor heb je echter niet alleen een speciale laadpaal nodig, maar ook een auto die bidirectioneel laden ondersteunt.

Daltarief en piektarief

Je ziet veel dat er bij huishoudens heet energieverbruik piekt tussen 17.00 uur en 20.00 uur ’s avonds. Je komt dan ook thuis en zet waarschijnlijk ook je auto meteen aan de lader. Maar dat wil niet zeggen dat de auto meteen opgeladen moet worden. Je kunt de slimme laadpaal zo inregelen dat deze pas begint met laden als de energievraag afneemt. Er blijft dan genoeg tijd over de rest van de avond en nacht dat de auto volgeladen is. Stel je moet dezelfde avond nog weg, kun je met een app aangeven dat je wel gebruik wilt maken van de piekstroom. De daluren beginnen om 21.00 uur of 23.00 uur ’s avonds, dit is afhankelijk van de aanbieder.

Slim opladen met load balancing

De functie load balancing beschermt je elektrotechnische installatie tegen overbelasting van je stroomnetwerk. Met load balancing wordt het verbruik van je laadpaal afgestemd op de beschikbare capaciteit in je netwerk. Dus als je veel stroom gebruikt in huis, dan zorgt load balancing ervoor dat je laadpaal minder stroom verbruikt. De laadpaal gaat pas meer stroom verbruiken als deze beschikbaar is, zoals ’s nachts. En dan laadt je auto ook weer een stuk sneller op. Hiermee ga je overbelasting van het elektriciteitsnet tegen.

 

Voor zakelijk gebruik is dynamic load balancing een goede toepassing. Hiermee wordt de beschikbare capaciteit verdeeld over meerdere laadstations. Daarnaast bestaat er ook nog peak shaving, je kan een maximale stroomsterkte instellen op de laadpaal, zodat je nooit te veel stroom naar de laadpaal laat gaan.

close

Het antwoord op alle laadpaal vragen?

Alle in- en outs Inclusief handig stappenplan en inventarisatieformulier

We spammen niet! Lees ons privacybeleid voor meer info.

Laadpaal kopen - snellaadspecialist