Met steeds meer laadpunten wordt het elektriciteitsnetwerk meer belast. En steeds meer elektrische auto’s vraagt ook om aanpassingen bij kantoor en bedrijventerreinen. Je wilt niet dat je personeel stil komt te staan tijdens de terugweg. Slimme laadpalen zijn hiervoor de oplossing. Maar welke intelligente laadpunt opties zijn er en waar moet je in de toekomst rekening mee houden?
Inhoudsopgave:
Slimme laadpalen opties?
Steeds meer problemen worden zichtbaar naarmate we meer elektrisch gaan rijden. Maar gelukkig zijn er al veel oplossingen bedacht Welke slimme opties zijn er o.a voor laadpalen?
- Opladen als de zon gaat schijnen
- Voorrang geven/ krijgen bij de laadpaal
- Laden in daltarief-piektarief
- Opslaan van energie in auto (bidirectioneel laden)
Slim laden met de zon
Als iedereen elektrisch gaat rijden en laden krijg je erg veel piekbelasting (erg veel vraag naar stroom op hetzelfde moment) van het elektriciteitsnetwerk. Deze belasting is overdag bij bedrijventerreinen en in de avond en nacht in de woonwijken. Om de grootste piek overdag op te vangen kan je pas gaan laden als de zon schijnt. Hiermee rij je 100% duurzaam op eigen zonne-energie. Een bedrijfspand kan natuurlijk ook veel meer zonnepanelen op het dak plaatsen dan een huis.
Om hier slim mee om te gaan kan de laadpaal pas gaan laden als de zon begint te schijnen. Ook kan jet het zo instellen dat je altijd wilt dat het pand één dezelfde hoeveelheid stroom gebruikt. Als een bepaalde zware machine uitgaat gaat er weer meer stroom naar de laadpalen. Hiermee voorkom je pieken en blijft het stroomverbruik gelijk.
Voorrang geven bij laadpalen.
Met de meeste laadpalen laad je je auto vol binnen 4 uur. Maar niet iedere auto hoeft binnen 4 uur vol te zitten. Medewerkers die minimaal 8 uur op kantoor zitten kunnen dus gerust 8 uur aan de laadpaal staan. De accountmanager die de heel dag op de weg zit en op kantoor komt lunchen heeft een hele andere laadbehoefte. Zijn auto moet het liefst binnen een uurtje weer vol zijn.
Door gebruik te maken van slimme systemen gekoppeld aan de gegevens in de laadpas. Weet de laadpaal dat de auto van de accountmanager nu snel volgeladen moet worden en dat de rest van de laadpunten wel even kunnen stoppen met laden. Door slim om te gaan of voorrang te geven bij laden rijd iedereen met een volle accu naar huis.
Laden in daltarief (nacht tarief)
Heb je geen ruimte of niet voldoende zonnepanelen dan is laden in het dal-tarief de goedkoopste optie. Door vooraf in te stellen wanneer de piek- en daluren zijn kan je een paar cent per kWh besparen. Ook belast je het netwerk minder als je in de nacht je auto oplaad.
Deze vindingrijke opties zullen steeds verder uitgebreid worden. Mogelijk communiceren laadpalen in wijken straks met elkaar en wordt er geladen op basis van routines. Jij vertrekt altijd rond 06:00. De buurman om 08:00. Zijn auto hoeft dus later vol te zitten. Dit draagt er allemaal aan bij dat het netwerk ook alle elektrische auto’s aan kan.
Opslaan van elektriciteit in je auto
Overdag je auto opladen. In de avond de stroom uit je auto gebruiken om de lampen in huis te laten branden. Bidirectioneel laden noemen we dit. Niet alle auto’s zijn hiervoor geschikt maar zeker ook niet alle laadpalen. In de aankomende jaren zal ook deze functie steeds vaker gebruikt gaan worden.
Door op deze manier slim om te gaan met de opslag van energie opent extra mogelijkheden voor het plaatsen van zonnepanelen. Want ook te veel zonnepanelen kunnen op een zonnige dag voor piekbelasting (met de terug levering) zorgen. Het slim op en af laden van de auto kan deze piek op het net voorkomen.
Wat de verder toekomst van laadpalen gaat brengen is nog niet zeker. Wel krijgen we steeds meer handige opties. Wordt laden steeds slimmer en sneller.
Heb je vragen over slimme laadpalen? Neem dan eens contact met ons op.