Het is duidelijk dat een elektrische auto na aanschaf goedkoper is in het gebruik dan een traditionele auto met een verbrandingsmotor. De TCO (Total Cost of Ownership) valt soms zelfs al in het voordeel van EV’s uit. Maar hoeveel verbruikt een laadpaal en mijn auto nu daadwerkelijk? En wat kost het aan elektriciteit om volledig op te laden?
Inhoudsopgave:
Wat bepaalt het laadpaalverbruik?
Wat belangrijk is om in gedachte te houden bij kijken naar het verbruik van een oplaadpunt, is dat de hoeveelheid stroom die verbruikt wordt niet bepaald wordt door hoe je oplaadt. Dit is namelijk compleet afhankelijk van het type EV, de accugrootte, het aantal kilometers en hoeveel je de auto gebruikt.
De auto bepaalt het verbruik van de laadpaal
Kilowattuur (kWh) is de verbruikseenheid voor elektriciteit en de elektrische auto. Te vergelijken met wat een liter is voor de benzineauto. De zuinigste elektrische auto’s verbruiken tegenwoordig gemiddeld zo’n 15 kWh per 100 km. De zware meer energieslurpende modellen rond de 23 kWh/100 km. Wat ook bijdraagt aan hoger verbruik is een sportieve rijstijl.
Actieradius en energiedichtheid
Het energieverbruik hangt van nog meer factoren af. De accugrootte en de accucapaciteit van de EV spelen hierbij een rol. Door nieuwe technieken neemt de energiedichtheid van de batterij (de verhouding tussen het formaat en de capaciteit) ook steeds verder toe. Dit dringt het verbruik verder terug en vergroot de actieradius. Goed nieuws voor degenen met actieradiusangst!
Verbruik van het type laadpaal
Er zijn laadpalen met verschillende vermogens op de markt. Je hebt laadpalen van 3,7 kW tot wel 22 kW. Dit vermogen of dat u 1-fase of 3-fase laadt, beïnvloedt de laadtijd maar niet de hoeveelheid energie die nodig is. De boordlader in de auto bepaalt altijd het vermogen waarmee de auto geladen kan worden ook al heeft het laadpunt een hoger vermogen.
Prijs per kWh bepaalt de verbruikskosten
Als we naar de kosten in geld uitgedrukt gaan kijken van het verbruik van een laadpaal, dan is het dus in feite bepalend waar je laadt en wat de prijs per kWh is.
Verbruik per kilometer
Thuisladen is afhankelijk van de elektriciteitsprijs van jouw aanbieder momenteel (2021) gemiddeld € 0,23 en op kantoor € 0,24. Bij een verbruik van 15 kWh per 100 km is dat een kilometerprijs van € 0,03.
Voor een redelijk zuinige benzineauto zit je al snel op meer dan het dubbele van € 0,10 per kilometer. Openbaar laden is op dit moment gemiddeld € 0,35 per kWh en laden bij een snellader langs de snelweg in een gunstig geval € 0,60.
Meest voordelige oplossing
Wil je je verbruikskosten het laagst houden, dan kies je te allen tijde voor een laadpaal thuis of op kantoor. Als je nog meer kosten wilt besparen kies je voor een laadpaal die gevoed wordt door zonnepanelen. Hierdoor ga je nog ruim onder de laagste kosten per kWh zitten én heb je de meest duurzame oplossing!
Advies op maat
Inzicht in de kosten voor installatie, graafwerk en aanpassingen aan de meterkast voor een oplaadpunt? Neem voor een transparant overzicht vrijblijvend contact met ons op voor een offerte. Je hoort binnen 24 uur van ons!